måndag 10 maj 2010

Besök på Aspö gård

Vi besökte Aspö gård och naturskolan där Manne Ryttman och praktikanten Mattias välkomnade oss. Vi insåg att naturen har stora möjligheter och vi slogs av att så många ämnen kunde beröras i skogen. Naturen går att använda sig av på många olika sätt i undervisningssammanhang, eftersom man kan ha ett ämnesövergripande innehåll, och vi insåg denna dag utomhuspedagogikens många möjligheter. Naturen är dessutom könsneutral, som förskolor och skolor inte riktigt är även om de kanske arbetar mot att bli det. I skogen får barnen/eleverna använda alla sina sinnen och där leker alla på lika villkor, både flickor och pojkar. Där finns det inte leksaker som riktas till flickor eller pojkar, där kan en pinne eller sten förvandlas till vad som helst genom barnens egen fantasi, vilket vi anser är en fantastisk möjlighet, eftersom barnen tränar sin kreativitet och på detta vis leker in kunskapen. Att de får använda sig av hela sin kropp och upptäcka saker med sina sinnen menar vi kan bidra till en djupare förståelse, och på så vis sker ett bra lärande som främjar alla barn/elever. Elfström et. al. (2008) menar att det är viktigt att barn/elever får undersöka och utforska, vilket är jämförbart med ett naturvetenskapligt arbetssätt. Författarna menar att detta arbete ofta startar med spännande upptäckt som barnet gör, därefter följer noggranna observationer och den utforskande processen fortsätter med att de samlar, sorterar, ordnar och benämner i lek och gestaltande. Enligt författarna observerar de allra yngsta genom att undersöka platsen de befinner sig på med hjälp av sina sinnen: känsel, syn, lukt, hörsel och smak.

Det första vi gjorde var att leka ”en ska bort” genom att samla fem saker och kategorisera dem så att en inte hörde dit. En annan grupp skulle sedan lista ut vad som skulle bort. Denna övning tror vi kan träna barnen att kategorisera och när vi skulle välja saker inom samma gruppering (vi pratade om Linnés indelningar) kommer naturvetenskaplig kunskap in.

Vi fortsatte att leka! Nästa lek gick att använda som idrottslektion, men den kan även ha inslag av många andra ämnen. Innan leken började hade Mattias satt upp 36 lappar i träden runt om i skogen. Vi fick sen lagvis slå en tärning och springa iväg för att hitta rätt lapp. På lappen fanns en uppgift eller ett uppdrag, t ex ”Hur många år är ni tillsammans?” eller ”Sjung en vårsång för Manne eller Mattias.” När laget klarat uppgiften fick man slå tärningen igen och addera på den nya siffran på den man hade innan, för att sedan springa iväg och hitta en ny uppgift. Det fanns även frågor som hade med naturkunskap att göra.

Vi hade även en kombinerad engelska- och tekniklek. Alla lagen fick använda sig av sina kameror eller mobiler för att ta kort på olika saker. Vilka saker vi skulle fotografera stod på små lappar som vi fick ta. Alla instruktioner var på engelska.

Vi fick även dramatisera ett träd, där det fanns rötter, svampar (mycel), kärnved, bark, kanaler för vattentillförsel, löv mm. Detta var en rolig övning och det gav en större förståelse för hur allt hänger ihop i trädet. När dramat började fick de personerna som var forslade vatten upp visa det genom rörelser, barken fick skydda mot en ettrig insekt som försökte ta sig in. Det underlättade lärandet att använda kroppen och vi anser att detta skulle vara bra för vissa (eller alla) elever.

Något som hör samman med både bild och naturvetenskap var när vi fick tillverka egna kolkritor. Vi fick tälja egna träbitar av träslaget lind, ca 1 dm långa, som skulle vara ungefär lika tjocka som ett finger. Dessa virade vi sedan noggrant in i aluminiumfolie och lade på elden. Efter ca 20 minuter hade vi alla varsin fin kolkrita! Gör man detta med elever kan man prata lite om varför det blir som det blir och varför ingen luft får komma in till träbiten? Sedan kan eleverna få använda kritorna till att måla bilder av naturen.

Vi tackar för en väldigt trevlig och lärorik eftermiddag på Aspö gård. Vårt lärande av denna dag tar vi med oss och tänker använda oss av i vårt kommande yrkesliv.

Referenser

Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar