torsdag 6 maj 2010

Teknik i skolan och förskolan

Jag har tittat i både förskolan och i skolan vad man kan se som teknik. Några teknikrelaterade saker jag kan se direkt i skolans klassrum är saxar, klockan på väggen, gångjärn, hålslagaren, datorer, miniräknare, OH-apparat och cd-spelare. Det finns även tekniklego att använda och ibland ser de på film och använder då dvd-spelare. I vissa klassrum finns så kallade ”kanoner” som används ibland i undervisningen. De har även några vågar med tillhörande vikter. Läraren i min vfu-klass medger att de inte alls ägnar sig åt teknik och att det till största delen beror på lärarens ointresse. Läraren berättar att det blir lite mer teknik när eleverna blir äldre. I år 5 håller de bland annat på med magnetism.

I förskolan är det ungefär samma saker som finns. De har även trä-mekano, Magic Joint (ett slags byggmaterial med magneter) och andra byggmaterial av plast som man kan bygga efter egen fantasi eller utifrån ritningar. Även i förskolan säger pedagogerna att de i stort sett inte sysslar med teknik alls. Det beror även här på bristande intresse samt att de har andra teman som de anser är viktigare för barnen. Det finns något teknikprojekt där förskolor kan delta, men pedagogerna ansåg att det lev för mycket arbete då det var mycket som skulle dokumenteras och redovisas. Det hade även kunnat bli för mycket för barnen, då de även har andra teman att arbeta med. Tiden i förskolorna är knapp som den är, så de valde att avstå, vilket jag tycker är förståeligt. Självklart är det viktigt med teknik, men på en förskola måste man bedöma vad som är viktigast.

Jag tror att många lärare och pedagoger blir avskräckta när de hör ordet ”teknik” och tror, utan att prova, att det är mycket svårare än vad det är. Det finns många enkla saker man skulle kunna göra med barn och elever, bland annat egna vindsnurror i papper. På Balthazar (som vi skrivit om tidigare i bloggen) finns det lådor man kan låna till förskolor och skolor som innehåller en hel del experiment inom olika teman. Det behövs ingen särskild kunskap inom ämnet teknik för lärare eller pedagoger, alla experiment finns väl beskrivna och material ingår. Det ser jag som en jättebra möjlighet för både elever, barn, lärare och pedagoger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar