När vi kom till Balthazar på morgonen blev vi varmt mottagna av personalen, som hade ansvar för olika åldrar i skolan och på förskolan. De berättade för oss om hur dagarna brukar se ut och att det denna dag skulle komma tre olika grupper på förmiddagen, det var en grupp med elever som går år 2 och två olika förskolegrupper. Innan grupperna kom hann vi se oss om och prova de olika aktiviteterna som fanns i lokalen. Detta var väldigt trevligt, intressant och vi blev som barn på nytt. Vi anser att det var bra att vi fick denna tid att utforska omgivningen på egen hand innan alla barnen kom.
Den första gruppen som kom var elever i år 2, som hade rymden som tema och skulle därför få se den spektakulära rymdföreställningen. Detta är en mycket uppskattad föreställning som många klasser vill se, speciellt då de arbetar med tema rymden. Under föreställningen fick vi stifta bekantskap med Aristoteles, Galileo Galilei och Nilla Armstrong. De diskuterade sina upptäckter om jorden och rymden. Barnen var snabba med att rätta dem när de sa något som inte stämde, till exempel att jorden är i centrum. Efter föreställningen fick eleverna titta på stjärnbilder samtidigt som de fick information om dessa och fick veta de historiska berättelserna om dem. Vid den sista stationen kring rymden fick eleverna titta på alla planeter som fanns upphängda i taket och jämföra dessa med en jättestor sol. Eleverna fick själva säga vad de olika planeterna heter och i vilken ordning de kommer i solsystemet. Detta kunde de utan problem eftersom de hade fått lära sig en ramsa, som går så här: ”Mor Vattnar Jorden Medan Jag Sätter Ut Nya (Plantor)” (Merkurius, Venus, Jorden (Tellus), Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, (Pluto)). Vi var först väldigt överraskade över att de kunde så mycket, men det kan ha berott på att besöket på Balthazar var i slutet på deras temaarbete som hade varat i cirka 6 veckor.
Samtidigt som rymdgruppen var en förskolegrupp inne i en av verkstäderna och tillverkade magnetbanor. Barnen ritade banor på ett papper, de ritade även bilar eller skateboards som de satte gem på. Under banan hade de en pinne med en magnet på som de förde bilen framåt med.
Senare på förmiddagen hade en förskolegrupp flyta - sjunka och såpbubblor. De fick testa flytförmågan på olika föremål, t.ex. fjäder och gem. Personalen på Balthazar förklarade väldigt enkelt varför vissa saker flöt och andra sjönk. Därefter tillverkade barnen egna ”såpbubbleverktyg” i olika former. Vi gick ut och testade om bubblorna såg olika ut beroende på verktygets form, de fick även blåsa med jättestora verktyg. Det var dock svårt att blåsa bubblor eftersom det blåste så mycket (läs gärna vidare i vår blogg för att få reda på varför vindar uppstår). Innan barnen gick hem blandade de egen såpbubbleblandning.
Efter lunch undersökte vi några av deras temalådor, vi testade vi även några experiment. Innan vi lämnade Balthazar diskuterade vi dagen med personalen.
Vi tycker att Science Centers är ett fantastiskt koncept och att det är ett bra komplement till förskolans och skolans undervisning. Det ger en större möjlighet för eleverna att experimentera och upptäcka med alla sina sinnen vilket vi tror kan leda till en större förståelse och ett långsiktigt lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar