Mål ur läroplanen för förskolan
Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur.
Lärandemål
Skapa en förståelse för att luft är något och att vind är luft som rör på sig.
Material
Ballonger, blompinne, bordsfläkt, pingisboll
Genomförande
- Visa ballongexperiment
- Känna och se på vind med hjälp av fläkten, beskriva
- Blåsa på pingisboll
- Titta på vind ute genom fönstret
- Rita hur det ser ut när det blåser
Utvärderingsfrågor
- Skapade jag ett intresse hos barnen?
- Bidrog jag till en ökad förståelse för luft och vind?
- Vilket lärande möjliggjordes?
- Möttes alla på sin nivå? Tog jag hänsyn till barnens olikheter?
- Tyckte barnen att det var roligt?
- Gick det som planerat?
- Är det något vi behöver förändra eller tänka på till en annan gång?
- Fanns det några ”vinnare/förlorare” i samlingen?
- Går samlingen att utveckla, i så fall hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar