onsdag 14 april 2010

vindlektion- utvärdering

Idag hade jag min vindlektion med hela klassen, som bestod av 9 elever. Linda observerade mig. Det gick bra och barnen tyckte det var roligt, de var engagerade, svarade gärna på frågor och deltog aktivt i lektionen. Experiment var uppskattat. Lektionen gick ungefär som planerat. Ballongen med luft i vägde över efter jag smällt den andra, eleverna var dock ganska övertygade om att luft var något redan från början. De pratade om att det fanns syre i luften och att luften kändes när de viftade framför ansiktet. Kylklampen hann inte bli helt frusen vilket var ett orosmoment men alla kände att det var kallare under. De hade heller inga problem med att känna att varm luft stiger och flera av eleverna visste det innan de känt efter.

Det svåra i lektionen som jag själv kände det, var att få ihop att varm luft stiger och kall luft sjunker med varför det blåser. Jag ritade en bild på tavlan som eleverna fick hjälpa mig med där den varma luften över land stiger uppåt och den kalla luften över havet sjunker och svepte in över land eftersom det inte får bli tomt med luft när den varma stigit. Därefter fick eleverna skriva vet du att- meningar på ett papper. Jag var osäker på om jag skulle skriva upp meningarna på tavlan eller om de skulle få komma på dem själva. Eftersom eleverna var så få bestämde jag mig för att gå runt medan de själva kom på meningar för att på så sätt se vad de snappat upp och förstått. Klassen gav några exempel på meningar innan de började skriva. De fick även rita en teckning som jag också bad dem förklara. De elever som ritat vindens "kretslopp" kunde förklara den på ett bra sätt för mig och jag anser då att de nått målet, de andra eleverna kommer jag att göra en utvärdering med om några veckor för att se att de förstått. Att varm luft stiger och att kall luft sjunker såg jag att alla eleverna förstod genom att de räckte upp handen, förklarade för mig, själva upplevde och skrev i sina böcker. Det ska bli intressant att se hur mycket de kommer ihåg vid nästa tillfälle.

"Vinnare" i lektionen var de elever som behöver känna och uppleva för att lära. de fick god hjälp av experimenten. "Förlorare" kan vara de som har svårigheter att skriva, om skrivningen tar mycket energi kanske det var svårt att också förstå. De elever som hade svårt fick hjälp att skriva och då motverkade vi det.

Jag kom på andra (bättre?) ordval under tiden och försökte på så sätt förklara fenomenet på olika sätt och med olika ord. Egentligen tror jag att eleverna hade behövt flera lektioner för att förstå bättre hur vindar uppstår, denna lektion var som en introduktion och repetition skulle inte heller vara fel. När det sjunkit in hos eleverna uppkommer kanske fler frågor och lust att ta reda på mer.

Då det blev tid över pratade vi om vad man kan använda vinden till och de gav förslag på vindkraftverk som hör till teknik. Hade jag haft fler tillfällen med klassen hade vindkraftverk varit något att fördjupa eftersom de bor på landet där det finns många verk och att de själva tog upp det som ett användningsområde för vinden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar