Jag har varit ute på mina fältstudieplatser och undersökt tekniken där. Jag har observerat och frågat lärare.
Ginner & Mattsson (1996) menar att teknik är bland annat olika redskap man sätter mellan sig själv och omgivningen. I skolan och förskolan finns gott om redskap som underlättar vardagen för både elever och pedagoger. Det finns datorer för eleverna/barnen att använda både på förskolan och i skolan. Läraren använder CD-spelaren för att lugna eleverna när de kommer in i klassrummet vilket är ett sätt att använda tekniken i klassrummet. Skolan har en flyttbar projektor som används i undervisningen för att synliggöra något för eleverna. Enligt läraren har klassen inte arbetat med teknik i undervisningen, vilket är tråkigt eftersom det då blir svårt att hinna nå målen för teknik i femte klass. Ginner & Mattsson (1996) uppmuntrar till att börja teknikundervisningen med enkla verktyg. Eleverna har hemkunskap och slöjd på en annan skola så dessa verktyg finns inte på skolan. ”Enkla” tekniska föremål/verktyg och uppfinningar är pennor, Whiteboards, linjaler, papper och mycket annat, allt detta bara finns i klassrummet utan att vi tänker på att det är teknik men som skulle vara svårt att klara sig utan. Saxar skulle läraren kunna undervisa kring och låta eleverna fundera hur de växt fram och hur de egentligen fungerar. Ett av målen i kursplanen är att eleverna ska ha kunskap kring hur tekniska redskap fungerar och beskriva hur deras funktioner (skolverket.se). Det skulle även vara intressant om eleverna fick fundera över vad som skulle hända om t.ex. alla pennor eller datorer skulle gå upp i rök. Hur klarar man sig utan och hur gjorde man innan de blev uppfunna? I kursplanen för teknik (skolverket.se). står att läsa att eleven i slutet av femte skolåret ska ha kunskaper kring välbekant teknik utveckling och dess betydelse för natur, samhälle och individ vilket skulle synliggöras om eleverna fick fundera vad människan använde innan t.ex. kylskåpet, ta reda på hur det faktiskt var och också hur de påverkade omgivningen att kylskåpet uppfanns.
På fredagarna får de elever som skött sig under veckan ha lite roligt och de får då välja på att pyssla eller leka med TeknikLego De flesta eleverna, både flickor och pojkar väljer Lego. Jag anser att TeknikLego kan utveckla det tekniska tänkandet hos elever och det är bra att eleverna får leka in det. Att konstruera och bygga med olika material finns med ända från förskolans läroplan som något som ska ges möjlighet att lära. Eleven skall i slutet av femte skolåret kunna planera och utföra enklare konstruktioner med handledning (skolverket.se, kursplan teknik) Genom Legot kan eleverna få förståelse för viktiga tekniska uppfinningar så som hjulet och dess användningsområden. Läraren skulle också kunna ge dem några uppgifter med just enkla konstruktioner som de ska bygga enskilt eller tillsammans.
På förskolan barnen inte arbetat med teknik på något särskilt sätt men det finns Lego och klossar som uppmuntrar till konstruktion. I läroplanen för förskolan (skolverket.se) står det att barnen ska få bygga, skapa och konstruera i olika material och tekniker. Barnen möter även många olika redskap på förskolan både inne i form av pennor, saxar o.s.v. och ute med sandlådespadarna och mycket annat. Det skulle vara utvecklande att utmana barnen att bygga ett så högt torn som möjligt av klossarna eller i sandlådan. Då kan barnens tekniska tänkande få utvecklas och de får även konstruera som det står i läroplanen (Lpfö). Det skulle vara roligt att låta barnen få undersöka olika apparater, magneter eller annan teknik. Barnen skulle säkert tycka det vore väldigt roligt.
Tekniken verkar ha en undanskymd plats i skolan och förskolan, åtminstone där jag observerat och frågat. Ginner & Mattsson (1996) kallar ämnet ett skolämne i tillväxt vilket de fortfarande verkar vara 14 år senare vilket är ganska uppseendeväckande! Författarna säger också att det kan vara svårt att få grepp på teknikämnet och även att se hur det hänger ihop. Detta tror jag har bidragit till att många lärare inte riktigt vågar ta tag i teknikundervisningen. Teknik är för många något skrämmande tror jag, sådant man inte förstår och med den inställningen är det svårt att lära barnen något. Lärare borde kanske fortbildas inom ämnet så att de känner självförtroende att undervisa i det.
Referenser
Ginner, T. & Mattsson, G. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (2000). Kursplan för teknik.http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/2089/titleId/TK1010%20-%20Teknik Hämtat 2010-04-14
Skolverket. (2006). Läroplan för förskola- Lpfö 98. Hämtat på Skolverket.se- Publikationsdatabasen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar