lördag 13 februari 2010

Förslag på böcker om vind

Eftersom vi har tänkt att använda oss av en barnbok när vi arbetar med området vinden, då främst i förskolan, har jag varit på biblioteket och sökt efter böcker om just vind och blåst. Jag har tidigare använt mig av en bok i förskolan som heter "Flickan som bara vill läsa" som är skriven av Sonja Hulth och Anna-Clara Tidholm. Boken handlar om en flicka som älskar att läsa, men hon bor i ett litet hus utan ström, så hon skaffar sig en vindsnurra för att få elektricitet, vilket gör att husets lampor lyser och hon ser att läsa. En dag försvinner alla vindar och flickan ger sig ut i världen för att leta efter dem. Hon söker i söder, i väst, i öst och i norr. Jag tycker att detta är en bra barnbok som tydligt visar vad vinden kan användas till med mera, och jag tror att det kan vara en bra bok att inleda med vid en samling om just vind. En annan bok, eller rättare sagt saga, som handlar om både solen och vinden är: "Solen och Nordanvinden". Detta är en fabel som jag hittat i en sagosamling. Fast denna saga handlar både om solen och vinden så den förstnämnda boken kanske passar bättre till det område vi har valt. Denna saga kan vara ett bra boktips för de som arbetar med solen som område, eftersom den visar på solens "kraft", läs så får ni se.

1 kommentar:

  1. Jag tycker det låter jättebra. Jag tänker också att det kanske är bättre att använda boken som bara handlar om vind för att inte förvirra för barnen. Eftersom jag inte sett eller hört så mycket om Flickan som bara ville läsa så undrar jag om den ger någon sorts vetenskaplig förklaring på vart vinden kommer ifrån. Vilket fall så tror jag absolut att vi kan utgå från boken, är det en "fantasiförklaring" av vinden kan vi ändå visa på andra sätt att se på fenomenet.

    SvaraRadera