fredag 19 februari 2010

Vindkraftverk

Jag har letat information om vindkraft och än så länge kommit fram till följande:

Vindkraftverk omvandlar kinetisk energi (rörelseenergi) till elektricitet, vindel. Vindelen räknas som förnybar energi.

I början av 2009 hade Sverige 1032 vindkraftverk och de står för 1,4 % av den svenska elkonsumtionen. Vindkraftverken producerar el 1500 – 3000 timmar med full effekt. Alla världens vindkraftverk står för 1,2 % av världens elbehov. Ett modernt vindkraftverk har upp till 6 MW effekt. I början av 2009 var det största vindkraftverket i Sverige på 3 MW.

Ett vindkraftverk består av en vindturbin med två eller tre blad. Turbinen sitter på ett högt torn av stålplåt, för att tornet ska klara stora stormar krävs ett kraftigt fundament. För vindkraftverk på land kan fundamentet bestå av betongpålar som sätts ner i marken eller gravitationsfundament som är en cirkelplatta som väger 1000 ton. ”Propellern” riktar in sig mot vinden genom att turbinen vrids med hjälp av en växlad motor. Bladens hastighet kan komma upp till 50- 90 m/s och de rör sig max 15-30 varv/minut och de sköts med hjälp av en kuggväxel. När vinden fördubblas ökar effekten 8 gånger och då måste effekten begränsas för att inte maskineriet ska gå sönder, det sker bland annat genom att delar eller hela bladen vrids. Vindkraftverket startar när det blåser tillräckligt mycket (3-4 m/s) och stoppas när det blåser för mycket (25 m/s) för att skydda verket, datorer sköter driften. Den ultimata vindhastigheten för ett vindkraftverk är 12-14 m/s. Då turbinen bromsas sker det vanligtvis genom mekanisk och aerodynamiska bromsar.

Informationen är tagen från NE, Vattenfall.se och byggindustrin.se

Jag har fortfarande många frågor. Bland annat tycker jag att alla kuggväxlar, växlad motor, mekanisk och areodynamiska bromsar är speciellt svårt. I min process har jag än så länge endast kommit dit att jag accepterar att det är så det heter. Kunskapen måste fördjupas ytterligare! jag ska även ta reda på mer om hur rörelsen blir till elektricitet och jag vill gärna ha nyare fakta. Ställ gärna frågor om det är något specifikt som behöver förklaras mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar