tisdag 16 februari 2010

Handledningstillfälle måndagen den 15/2-10

Under handledningen med Susanne Klaar diskuterade vi hur vi i gruppen ska lägga upp vårt arbete och lite om vad vi kan tänka på. Eftersom vårt valda område är ganska stort och innefattar väldigt många delar tänkte vi strukturera upp det i en tankekarta med de delar vi vill fördjupa oss i. Tankekartan utgår ifrån de fyra huvudbegreppen materia, liv, energi och teknik. Utifrån dessa har vi kategoriserat olika områden om vind som vi vill få en djupare kunskap om, men har ännu inte bestämt hur många delar vi vill undersöka närmare. För att vi ska lyckas få en fördjupad kunskap och att detta arbete inte ska bli allt för stort, måste vi kanske begränsa antalet delar vi nu har med i tankekartan, men det är något som vi får ta ställning till vid ett senare tillfälle. Nu har vi tagit upp sådana delar som vi själva tycker är viktiga och intressanta inom området vind. Denna uppdelning i tankekartan ser ut på följande vis:

Materia: luftens beståndsdelar, lufttryck, termik (kall/varm luft), vindarnas förflyttning (varma och kalla vindar)
Liv: luftens syre som vi behöver för att andas, spridning av frön, klimatförändringar, fågelliv
Energi: lufttryck, vindens rörelse (vindkraft)
Teknik: vindkraft

Vi har också funderat kring väder och olika slags vindar, vilket går in i alla fyra huvudbegrepp. Detta tycker vi är intressant och skulle gärna undersöka närmare, men vi får se hur mycket vi hinner med. Det känns som det är många ämnen, fenomen och så vidare som skulle kunna knytas till området vind, och som vi gärna skulle vilja veta mer om, det svåra är nog att begränsa sig.

1 kommentar:

  1. Bra att ni inser att det går att vänta med begränsningarna, många delar går ju i varandra och bygger på varandra. Förståelse för det ena ger förståelse för något annat också... Vilka områden anser ni vara viktiga att få diskutera med Stellan och Krister vid ämnesteoretisk handledning?

    SvaraRadera