söndag 21 februari 2010

Varför blåser det?

Vi har i gruppen delat upp de olika delarna inom vårt valda område att fördjupa oss lite extra i eftersom det är så omfattande. Därefter har vi tänkt att skriva en sammanfattning tillsammans av våra nya kunskaper. Jag har läst om hur vindar uppstår (varför det blåser), vad lufttryck innebär och hur vindar mäts. Detta är en kort sammanfattning av vad jag har kommit fram till hittills:

Vind är flödet av luft i atmosfären och luft rör sig i förhållande till jordytan. Det som får luften att röra sig är skillnader i lufttryck, från områden med högtryck till områden med lågtryck. Vinden blir kraftigare ju större tryckskillnaden är. Både solens strålning och jordens rotation påverkar lufttrycket. Lufttrycket blir lägre ju högre upp man kommer i atmosfären, vilket beror på att att den ovanliggande luftmängden blir mindre. Varm luft är lättare än kall luft, vilket leder till att luften blir mer lättrörlig. Detta visar sig i att marknära luft under dagen börjar stiga uppåt och vindhastigheten ökar. Under natten blir vindhastigheten lägre eftersom markytan avkyls, och så även de lägre luftlagren. Eftersom jorden är ett roterande klot tillkommer Corioliskraften, som är en kraft som påverkar ett föremål när det rör sig på en roterande kropp och den beror på föremålets hastighet. Genom inverkan av Corioliskraften, också kallad Corioliseffekten, blir vinden efterhand nästan vinkelrät mot den riktning åt vilket trycket faller. Vindar kan röra sig i alla riktningar - horisontellt, vertikalt och i virvlar.

Med en vindflöjel eller en vimpel mäts vindens riktning, med andra ord varifrån det blåser, till exempel nordvästlig vind. Vindhastigheten anges i meter per sekund (m/s).

Faktan jag har läst har jag hämtat från Nationalencyklopedin, http://www.smhi.se/ och http://www.väder.se/.

Det finns så klart mer att skriva om allt detta, men jag hoppas att jag har bringat viss klarhet i detta med hur vindar uppstår med mera. Jag har i alla fall fått en större förståelse för det hela, men har även tänkt att läsa mer om luftens beståndsdelar och olika sorters vindar, som jag lägger ut fakta om senare.

3 kommentarer:

  1. Mycket bra! Jag förstår nu bättre hur vindar uppstår. Men visst var det så att den varma luften inte främst är lättare utan att den har lägre densitet och något med lägre densitet stiger(precis som en kork stiger i vattnet)?

    SvaraRadera
  2. Spännande att följa ert arbete! Och... med tanke på Linas fråga om densitet så blir det viktigt att reda ut vad densitet egentligen innebär... och hur ni skall kunna förklara detta så att det blir förståeligt för olika åldrar...
    // Susanne

    SvaraRadera
  3. En annan fundering jag får när jag läser er text är att vind är ett exempel på ett sätt att praktiskt erfara (uppmärksamma,uppleva, upptäcka, undersöka)skillnader i lufttryck, och "luftflöden". Vind blir på något sätt det direkt observerbara... påminn mig så skall jag relatera till det i morgon vid föreläsningen om etiska perspektiv...
    // Susanne

    SvaraRadera