Torsdag 11/2
Vi har tänkt att inrikta oss på vind/blåst i vår examinationsuppgift.
Frågan vi tänker ställa till barnen/eleverna i vår CC är: Varför tror du att det blåser?
Vi har tänkt så här när det gäller att få med alla delarna:
Materia: luft
Liv: syre
Energi: rörelse, vindkraft
Teknik: vindkraftverk, fläktar
Vi har även diskuterat kring mål, och har tänkt att ett mål kan vara att eleverna/barnen ska veta varför det blåser. Att ge exempel på hur vind/blåst kan användas kan eventuellt också vara ett mål. Dessa mål kan komma att ändras när vi själva har lärt oss mer om vinden!
I skolan hoppas vi kunna genomföra något slags experiment som visar hur vind kan fungera. I förskolan (eventuellt även i skolan) kommer vi att läsa en bilderbok som berör ämnet. Om vi hittar något lämpligt experiment kommer vi även genomföra det i förskolan.
Vi har även tankar kring varför vissa vindar är kalla och andra är varma och hur vindar uppstår och hoppas kunna få svar på detta under arbetets gång.
Naturvetenskap existerar med gör tekniken det?
14 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar