tisdag 16 mars 2010

Fler intervjuer!

Även jag har intervjuat barn och elever. Detta var några av de svar jag fick på frågan: Varför tror du att det blåser?

För att det är kallt.
Träden gör så att det blåser.
En kemisk reaktion i molnen så att det händer nåt med luften så den strömmar åt ett håll.
Vinden kommer ifrån himlen.
Det blåser när det är kallt.
Träden rör sig när det blåser.
Vet inte varför det blåser.
För att man ska få luft.

Jag ställde även en följdfråga: Var tror du vinden kommer ifrån?, för att få ytterligare tankar kring hur vi kan arbeta med vinden i kommade experiment.

Från Egypten.
Den kommer från himlen.
Från luften.
Molnen kan reagera på syret så att syret blir en stark vind.
Kan komma från blommorna för det kommer syre därifrån.
Vinden kommer från snön.

Jag frågade eleverna en och en, både i förskolan och i skolan. Detta för att jag ville att de inte skulle bli påverkade av hur någon annan svarade utan fick tänka till själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar