onsdag 17 mars 2010

Lektionsplanering till skolan

Övergripande mål från lpo94

Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga och humanistiska kunskapsområdena.

Övergripande från kursplanen i naturkunskap för år 5

eleven skall ha kunskaper inom några naturvetenskapliga områden

Eget mål

Eleven skall få en förståelse för att vindar uppstår genom att varm luft stiger och kallare luft tar dess plats.

Material

Ballong, pinne, kylklamp, tändare, Concept Cartoon, ev. förklarande bild

Genomförande

  • · Eventuellt visa Concept Cartoon
  • · Experiment 1: Eleverna får väga ballonger
  • · Diskutera varför det blir så= luft är något
  • · Experiment 2: kylklamp, känna över och under
  • · Diskutera varför det blir så = kall luft sjunker
  • · Experiment 3: tändare, känna över och under
  • · Diskutera varför det blir så= varm luft stiger
  • · Förklara att det blåser för att solen värmer upp luften olika mycket på olika ställen och den varma luften stiger och den kalla sjunker och tar den varma luftens plats. Även jordens rotation påverkar.
  • · Diskussion om vad de lärt sig och om lektionen (ev. visa Concept Cartoon)

Utvärderingsfrågor

  • · Deltog alla aktivt?
  • · Nådde eleverna målen?
  • · Hur vet jag att de nådde målen?
  • · Möttes alla på sin nivå? Tog jag hänsyn till elevernas olikheter?
  • · Tyckte eleverna att det var roligt?
  • · Gick det som planerat?
  • · Är det något vi behöver förändra eller tänka på till en annan gång?
  • · vilka var ”vinnare/förlorare” i lektionen?
  • · Går lektionen att utveckla, hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar