fredag 19 mars 2010

Naturvetenskap vs. religion

Vi har mest skrivit om ämnesteorin i vår blogg, nu tänkte jag göra ett inlägg om något vad man bör tänka på vid undervisningen. Eftersom flera barn och elever sa att de trodde att det var en Gud som blåste ner på jorden eller på annat sätt gjorde att det blåser kommer inlägget handla om naturvetenskap och religionen.

Sjöberg (2005) beskriver i sin bok det krig som varit mellan naturvetenskap och religion men menar att det i åtminstone vår del av världen är avslutat. Wickman & Persson (2008) menar att naturvetenskap och religion inte måste vara i konflikt. Om någon ser Gud som något andligt handlar det om tro och inte naturvetenskap. Sjöberg (2005) återger Jay Gould som menar att det inte finns någon konflikt för naturvetenskapen och religionen ockuperar helt skilda domäner. Wickman & Persson skriver också att de flesta vetenskapsmän var djupt religiösa fram tills 1800- talet och att det krävs tro även för att utveckla naturvetenskapen. Wickman & Persson påpekar att om vi undervisar i naturvetenskap och inte berör värderingar och existentiella frågor kommer många elever att tappa intresset. De anser att läraren i naturkunskap ska hjälpa eleverna att förstå relationen mellan de olika områdena. Det viktiga är inte att svara på elevernas alla frågor utan att ge dem möjlighet att se samband till naturvetenskap och förklara att vissa frågor låter naturvetenskapen andra svara på. Eleverna ska få diskutera naturvetenskap och värderingar (Wickman & Persson, 2008).

Det gäller att gå varsamt fram så att de elever som har uppfattningen att det är Gud som gör vinden inte känner att de tas ifrån sin livsåskådning. Trots att eleven tror att det är Gud kan vi även ge en annan förklaring utan att påstå att denne har fel, då det handlar om personlig tro (Johan Lidberg, muntlig kommunikation, 2010????). Det viktiga är att visa respekt för olika sätt att se på saken hos de elever som vi ska prata med, det hindrar inte att undervisa om det naturvetenskapliga synsättet. Som lärare måste vi också var medvetna om att elever vill diskutera existentiella frågor som Wickman och Persson (2008) skriver. Det kan då vara en god idé att tänka över vad som är lämpligt att svara om sådana frågor kommer upp i lektionen.

2 kommentarer:

  1. Har ni någon tanke om hur ni skulle kunna arbeta med existentiella frågor?

    SvaraRadera
  2. Vi har inte pratat så mycket om det ännu, men eftersom barnen menade att det var Gud som gjorde vinden kan ju frågorna mycket väl komma upp när vi har lektionen.

    SvaraRadera