Till handledningen hade vi bland annat med oss frågan om hur vi ska tala om vind och varför det blåser till barnen i förskolan, eftersom vi tycker det är lite svårt att förklara på ett tydligt sätt. Susanne, vår handledare, sa att vi inte behöver få barnen att förstå exakt varför det blåser, utan att det viktigaste är att vi väcker tankar hos dem om just luft och vindar, som kan vara en början till att förstå vindarnas uppkomst. Det gäller att bryta ner det som vi utför och förklarar i skolan och anpassa det till barnen i förskolan. För barnen i förskolan kan det också vara bra om de på något sätt får erfara vind för att känna hur det känns, vilket kan vara en början till ett lärande. Under handledningen talade vi också om det som vi har skrivit på bloggen och hur vi ska fortsätta vårt arbete med den. Susanne tyckte att det skulle vara bra om vi snart skulle kunna skriva en sammanfattning tillsammans om det som vi har tagit upp på bloggen, dels för att själva få en tydligare helhetsbild, och dels för att se om vi har fått med ämnesteori från områdena: materia, energi, liv och teknik. Detta tycker vi låter som en väldigt bra idé och ska göra detta inom en snar framtid. Slutligen talade vi lite om den redovisning vi ska ha inför våra kurskamrater. När vi ska redovisa våra ämneskunskaper kan det vara bra att utgå från en sammanfattning av bloggen, eftersom det omöjligt går att ta upp allt. Susanne påpekar att det är viktigt att vi visar vad vi har lärt oss och inte bara utifrån lektionen i skolan och samlingen i förskolan. För att göra vår redovisning mer lockande och intressant att lyssna på kan det vara bra om vi även visar något experiment som vi har utfört med barnen/eleverna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar