onsdag 31 mars 2010

Genomförd lektion i skolan

I fredags förra veckan genomförde jag lektionen om luft och vind i skolan, som gick väldigt bra och det var verkligen roligt. Vi började lektionen med en gemensam diskussion i klassen om vad luft är och hur vindar uppstår? Eleverna hade svårt att komma på något svar på hur vindar uppstår, men de flesta var övertygade om att luft inte är något. Detta var intressant då det skulle visa sig i kommande experiment att luft faktiskt är något som dessutom väger lite. Eftersom det var många elever som trodde att luft inte väger något blev detta en aha-upplevelse för de flesta. I vårt inledande samtal tog jag även upp de idéer om hur vindar uppstår som vi i gruppen sammanställt i en Concept Cartoon. Att jag valde att ha med den beror på att några av dessa svar stämde till viss del med den beskrivning jag skulle visa och att det var elever i den här klassen som hade sagt detta. Detta var också ett bra sätt att få igång diskussionen och få dem att fundera eftersom de inte kom med så många förslag på vindarnas uppkomst. I det första experimentet med ballongerna på pinnen blev det tydligt för eleverna att luft faktiskt väger och att det är något. Efter att ha talat om detta en stund gick vi över till de andra experimenten som gick ut på att känna vart den varma resspektive den kalla luften tar vägen. Eleverna fick i grupper (3-4st) gå mellan olika stationer där de fick känna dels runt en kylklamp och dels runt ett ljus eller en tändare som jag eller någon annan vuxen hade hand om. Experimenten gick bra och de flesta kom fram till att det var kallst under kylklampen och när jag frågade dem varför visste en del att det beror på att den kalla luften sjunker. Det som var synd med kylklampeexperimentet var att de tinade snabbt och att några inte var riktigt frysta, men man kunde ändå känna en skillnad över och under. Experimentet med ljuset gick också bra och tydligast var det med tändaren eftersom lågans riktning ändrades då jag vinklade tändaren. Efter alla experiment hade vi en gemensam genomgång där eleverna fick berätta vad de hade kommit fram till och jag sa att detta med att varm luft stiger och att kall luft sjunker har att göra med hur vindar uppstår. Jag ritade en bild på tavlan som förklarade hur luften rör på sig och eleverna var med och sa vad det är som värmer upp jorden och åt vilket håll jag skulle rikta pilarna som visade den varma respektive den kalla luften. Den sista tiden av lektionen fick eleverna skriva "vet du att- meningar" om det som de hade lärt sig under lektionen. Meningarna skrev de i sina temaböcker, vilket var bra för då fick de även med sig det de lärt sig i text. Vi gick först igenom tillsammans vad man skulle kunna skriva och då fick eleverna komma med förslag och sedan fick de skriva själva medan vi vuxna gick runt och hjälpte till. Eftersom det i deras temaböcker även fanns tomma vita blad fick eleverna dessutom rita en passande bild till det de skrivit. Både bilderna och meningarna blev fantastiska och alla verkade ha fått en förståelse av det vi gått igenom under lektionen. Även om en del säkert har fått större förståelse än andra vill jag nog ändå påstå att de flesta nådde målet som vi hade med lektionen. Detta tror jag beror på att de tyckte att det var roligt och intressant med experimenten och att de fick chansen att själva vara engagerade, vilket många var. Alla deltog aktivt med experimenten, men det var bara bara några som talade i de gemensamma diskussionerna.

Eftersom jag utförde min lektion två gånger samma dag i två klasser hade jag chansen att ändra det som jag skulle kunna gjort bättre till det andra tillfället, vilket är en fördel. Även om det mesta gick bra så finns det alltid saker som kan bli bättre och jag hade ett samtal med Lina, som hade observerat mig, innan det andra lektionstillfället. Det som jag gjorde annorlunda var att jag var mer nogrann vid användandet av olika begrepp då jag vid det första tillfället hade godtagit då en elev sagt att varm luft stiger och kall luft stiger neråt. Just då tänkte jag nog inte på det, men jag såg sedan att några elever skrev detta i sina böcker och därför sa jag under den andra lektionen att det heter att den varma luften stiger och att den kalla luften sjunker. De ändringar jag gjorde var bara några missar av detta slag, men dock väldigt viktiga att rätta till. Dessutom hann jag lägga ner kylklamparna i frysen en stund så att experimentet med dessa blev tydligare. I det stora hela är jag väldigt nöjd med hur lektionerna gick och jag tror att även eleverna tyckte att det var både roligt och att de lärde sig något. Jag hade gärna haft ytterliggare lektioner kring samma ämne då jag anser att detta går att uttveckla mer, och att det kanske skulle behövts ett eller två tillfällen till för fler experiment, genomgångar och även att eleverna själva skulle kunna få fördjupa sig i vissa delar inom området luft och vind.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att ni har lagt upp lektionen på ett bra sätt, det är viktigt att börja med att förklara att luft är någonting och att det väger något. Det är intressant att du skriver att det var många som inte trodde att luft var någonting, vad kan det bero på tror du? Kan eleverna ha den uppfattningen för att de inte kan se luften som finns runt omkring dem?

    Jag anser också att ni har valt relevanta experiment för att visa att luft är något och att den kalla luften sjunker medan den varma stiger. Min tanke är att eleverna får en större förståelse för hur vindar uppstår när de har fått göra experimenten. Hur har ni tänkt att göra i förskolan, har ni tänkt att göra samma experiment?

    SvaraRadera
  2. Att eleverna inte trodde att luft är någonting tror jag beror på att de inte kan se den och att den inte går att ta på som man gör med andra saker. Detta tror jag är orsaken, och precis som du skriver Anna menar jag också att det är bra att börja med att göra eleverna uppmärksamma på att luft faktiskt är något som man också kan väga, för att därefter gå in mer på detta om vindar. Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi ska ha samma experiment i förskolan eller om vi ska byta ut något. Kanske att de istället ska få erfara vind, genom till exempel en fläkt eller ute om det blåser. Detta ger nog barnen mer förståelse av vindar, de andra experimenten handlar mer om hur vindar uppstår vilket kan vara lite svårt att förstå. Men de skulle säkert kunna förstå detta med att varm luft stiger och att kall luft sjunker, men mer än så behöver vi kanske inte gå in på det. Detta kan vara en bra början till en senare förståelse av det hela.

    SvaraRadera
  3. Skönt att lektionen gick bra! "Vet du att-meningar" låter som en bra metod att använda sig av. Då får eleverna tänka till ytterligare en gång och reflektera över vad de egentligen lärt sig. Det är absolut något jag kommer att prova!

    SvaraRadera