söndag 14 mars 2010

Intervjuer med barn om varför det blåser

De barn som jag intervjuade på förskolan om varför det blåser svarade bland annat att:

  • Om det blåser är det vinter, om det blåser väldigt mycket är det kväll.
  • När det slutar blåsa blir det sommar.
  • Håret står ut när det blåser.
  • Det är jätte jättekallt när det blåser.
  • Om det blåser trillar grenarna ner från träden och en ladugård kan rasa av blåsten.

Jag fick jättemånga bra tankar kring vinden och vad som sker då det blåser , men barnen på förskolan hade svårt att förklara varför de tror att det blåser. Detta är förstås en svår fråga och inte alldeles lätt för barnen att svara på, men meningen är som jag har förstått det att ta reda på barnens tankar kring ämnet och se vilken uppfattning de har kring vårt valda fenomen. Jag sa till barnen under intervjuerna att det inte fanns några rätta svar, utan att jag ville veta vad de trodde och vad de tänkte på när jag sa vind eller blåst. Det var väldigt intressant att höra vad barnen hade för tankar och det som jag har skrivit här är ett litet urplock av allt de hade att berätta.

I skolan ställde jag samma fråga och här fick de som ville och kunde skriva ner sina svar själva. Det som var svårt i skolan var att eleverna var väldigt angelägna om att de skulle skriva rätt svar på frågan. Jag fick flera gånger säga att det inte fanns något rätt eller fel på frågan eftersom jag ville veta vad de hade för tankar kring varför det blåser. Efter en ganska lång tids funderande skrev sedan eleverna vad de trodde och jag fick in många härliga beskrivningar, här är några av dessa:

  • När jorden roterar runt solen då kommer det kraftig vind.
  • För att himlen rör sig. För jorden rör sig.
  • Det är månen som gör vinden.
  • Jorden roterar.
  • Det kommer moln över solen.
  • För att jorden snurrar snabbare (2 elever svarade detta).
  • Jag tror att det blåser för att det finns mycket syre.
  • För att det är kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar